VEDTEKTER

Kulturbarnehavens vedtekter

VEDTEKTENE FOR KULTURBARNEHAVEN GRASHAM

 

§ 1.Formål

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering» (Barnehageloven §).

 

§ 2.Barnehagens innhold

«Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet.

Barnehagen skal gi barn muligheter for lek, livsutfoldelse og meningsfylte opplevelser og aktiviteter.

Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske barns språk og kultur

Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.

Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter.

Barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller.

Departementet fastsetter nærmere regler om barnehagens innhold og oppgaver (rammeplan) ved forskrift.

Barnehagens eier kan tilpasse rammeplanen til lokale forhold.

Med utgangspunkt i rammeplan for barnehagen skal samarbeidsutvalget for hver barnehage fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten» (Barnehageloven §2).

Eierforhold

Kulturbarnehaven Grasham er en ikke-kommunal barnehage for barn i alderen 0-6 år. Vi er en to avdelings barnehage. Barn som har fylt eller fyller tre år ved barnehageoppstart, bli ikke automatisk overflyttet til stor avdeling. Men vi tilrettelegger det allmennpedagogiske tilbudet tilpasset enhver alder, uavhengig hvilken avdeling barna går på.

Stiftelsen Birkenes Bygdemuseum eier og driver barnehagen. Stiftelsens styre har det økonomiske ansvaret for drift, gjeld, og et eventuelt overskudd kommer barnehagen og museet til gode.

Stiftelsens postadresse er:

Birkenes Bygdemuseum, Tveideveien 284, 4760 Birkeland tlf. 48 42 44 96

e-postadresse:  bestyrer@birkenesbygdemuseum.no

Stiftelsens stedsadresse er: Tveideveien 284, 4760 Birkeland

§ 4 Barn og foreldres medvirkning

For å sikre samarbeid med barnas hjem, skal barnehagen ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.

Foreldreråd

Foreldrerådet består av foreldre til alle barn i barnehagen.

Foreldrerådet skal:

1.  Velge foreldrerepresentant til samarbeidsrådet

2. Bidra til et godt samarbeid mellom barnehagen og hjemmene

3. Fremme foreldrenes felles interesser

4. Diskutere viktige saker som vedrører foreldrene

5. Organisere dugnader

§ 4 «Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø. Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Ved avstemning i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og vanlige flertallsvedtak gjelder. Foreldrerådet velger representant til samarbeidsutvalget» (Barnehageloven §4).

Samarbeidsutvalget

Samarbeidsutvalget fungerer som styre for barnehagen og skal bestå av 3 medlemmer – 1 velges av foreldrerådet, 1 av de ansatte og 1 av barnehagens eiere. Alle velges for 2 år om gangen, og 1-2 er på valg hvert år. Saker avgjøres ved flertallsvedtak. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme. Samarbeidsutvalget konstituerer seg selv med leder og nestleder. Barnehagestyrer er sekretær, men ikke valgt medlem, og har møte-, tale- og forslagsrett. Møter i samarbeidsutvalget holdes minst en gang i halvåret, og for øvrig når samarbeidsutvalgets leder finner det nødvendig.

For at det skal kunne fattes vedtak må alle medlemmer møte. Det skal skrives referat som underskrives av møtedeltakerne.

Samarbeidsutvalget skal:

1. Uttale seg i saker som er viktige for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene, som budsjett, driftsendringer, utnyttelse av ute- og innearealet

2. Samarbeid med barnehagestyrer om gjennomføring av årsplan og daglig drift

3. Utvikle og følge opp barnehagens internkontrollsystem

4. Uttale seg om forslag til endringer i vedtektene for barnehagen, som betalings- og oppsigelsesfrister

5. Påpeke overfor eier, og melde fra til kommunen eller fylkesmannen som tilsynsmyndighet, dersom barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes av gjeldende lover, forskrifter, barnehagens vedtekter og barnehagens budsjett

«Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnede organ for alle parter som på ulike måter har et ansvar for barnehagens innhold og drift. Samarbeidsutvalget skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. Slike saker er blant annet forslag til budsjett, driftsendringer, utnyttelse av ute- og innearealet, m.m. Samarbeidsutvalget skal påpeke overfor eier og kan melde fra til kommunen eller fylkesmannen som tilsynsmyndighet, dersom barnehagen ikke drives innenfor de rammene som settes av gjeldene lover, forskrifter, barnehagens vedtekter og barnehagens budsjett» (Barnehageloven §4).

§ 5 Personale og bemanning

«Barnehagen skal ha en leder som har den daglige ledelsen av virksomheten. Lederen/styreren skal ha utdanning som barnehagelærer eller annen høyskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse.

Bemanningen i barnehagen tilpasses etter antall barn og må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende virksomhet i tråd med lov og forskrift» (Barnehageloven §5).

§ 6 Taushetsplikt og opplysningsplikt

«Ansatte i barnehagen har taushetsplikt etter reglene i forvaltningsloven §§ 13-13f. Barnehagepersonalet har opplysningsplikt til sosialtjenesten og barneverntjenesten slik det er beskrevet i barnehagelovens §§21 og 22». 

§7 Politiattest

«Den som skal arbeide i barnehagen må legge fram tilfredsstillende politiattest. Attesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn. Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn, er utelukket fra arbeid i barnehager» (Barnehageloven §6).

Barnehagestyrer og personale

Barnehagestyrer bør ha utdanning som førskolelærer. Antall ansatte skal tilpasses antall barn, og skal tilfredsstille den pedagogiske virksomheten. Barnehagestyrer har ansvar for opptak av barn i samarbeid med kommunen.

Leke og oppholdsareal

Barnehagens godkjente netto leke- og oppholdsareal på storbarnsavdelingen er 90,4 m² og 75,0 m² på småbarnsavdelingen.

Til sammen er totalt leke og oppholds areal 165,4 m². Veiledende norm per barn er fastsatt til 4 m² for barn over 3 år og 1/3 mer, dvs 5,3 m² for barn under 3 år. Innegjerdet uteareal er ca. 1000 m2.

Etter norm bør utearealet være ca. 6 ganger så stort som inne-arealet.

Helseerklæring

Barnehagen er under tilsyn av helsemyndighetene, miljøretta helsevern.

Sykdom meldes til barnehagen snarest mulig. Opplysninger om spesielle helseforhold, slik som astma, allergier og annet må opplyses til barnehagen. Har barnet ditt matallergi, skal det dokumenteres med legeerklæring.

Syke barn kan ikke oppholde seg i barnehagen.

Taushetsplikt

Styret, samarbeidsutvalgets medlemmer og barnehagens ansatte har taushetsplikt i henhold til forvaltningsloven. §§ 13-13f.

Åpningstider/ferie og planleggingsdager

Barnehagens åpningstid er fra: kl 07.00 til kl 16.30.

Barnehagen holder sommerstengt i 4 uker.

Barnehagen har stengt julaften, romjul, nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag, helligdager og 4 uker på sommeren.

Barnehagen har 5 planleggingsdager i året.

Internkontroll

Barnehagens internkontrollsystem er eiers og barnehagestyrers ansvar, og skal ivaretas ved jevnlig kontroll.

Barnehagens internkontrollsystem skal være tilgjengelig i barnehagen.

Samordna opptak

Aldersgruppe: 0-6 år.

Det foretas samordna opptak gjennom Birkenes kommune. Søknad sendes innen 1. mars til barnehagekontoret. Barnehagen selv innstiller på opptak. Skole- og barnehagesjefen er opptaksmyndighet. Hovedopptaket skjer i løpet av våren, men opptak kan også skje gjennom barnehageåret.

Ledige plasser tildeles av barnehagen i samarbeid med kommunen. Ved tildeling av plass må barnas foresatte skriftlig akseptere barnehagens vedtekter. Eventuelle klager over opptaket sendes skriftlig til Birkenes kommune.

Opptakskriterier:

For å sikre et best mulig pedagogisk tilbud skal det ved opptak tas hensyn til gruppesammensetning ut ifra ulike behov. Det er et mål å oppnå 100% dekning.

Følgende kriterier skal vurderes ved opptak:

  •   Barn med funksjonshemming har rett til prioritet ved opptak. Sakkyndige skal vurdere om barnet har nedsatt funksjonsevne.
  •   Barn det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenesten har rett til prioritet ved opptak
  •   Barn av enslige foreldre i arbeid eller under utdanning.
  •   Barn av foreldre der begge er i arbeid eller under utdanning.
  •   Søsken av barn som allerede har plass i barnehagen.
  •   Barn av ansatte i barnehagen.
  •   Kulturbarnehaven etterstreber ved opptak, barnehagegruppenslike fordeling av alders- og kjønnssammensetning. 

 

4.2 Barnehagens opptakskrets:

a) Barn bosatt i hele Birkenes kommune.                                                                            

b) Ved ledige plasser prioriteres også barn bosatt i nabokommuner.

 

5. FORELDREBETALING/OPPSIGELSE

5.1 Foreldrebetaling:

1.  Foreldrebetalingen fastsettes ut fra husstandens samla pensjonsgivende inntekt. Statens maks pris på barnehagesatser ligger til grunn.

2.  Betalingen skjer forskuddsvis innen den 15. i hver måned.

3.  Betalingen påløper for ubenytta plass.

4.  Det betales for 11 måneder.

5.  Det gis søskenmoderasjon på 30 % for 1. søsken og 50 % for øvrige søsken.

6. Det fastsettes månedlige kostpenger som betales sammen med øvrig betaling.

7. Barnehagen er åpen til kl. 16.30. Det betyr at døren skal kunne låses da. Henting etter den tid, eller så seint at stengning ikke kan skje til rett tid, er å betrakte som for sent. Dersom barnet blir hentet etter dette blir det krevd ekstra foreldrebetaling. For hver påbegynte ½ time innkreves en avgift på Kr. 400,-. Dersom det er søsken som hentes for sent, økes avgiften til kr. 500,-

 

5.2 Oppsigelse:

1.  Barnehageplassen beholdes frem til oppsigelse fra foreldre foreligger.

2. Barn som skal begynne på skolen mister automatisk plass fra 31. juli. 2. Oppsigelse av barn skal skje skriftlig til barnehagestyreren.

3. Uteblir betaling kan barnehageplassen sies opp skriftlig med 14 dagers frist.

4. Det er to måneds gjensidig oppsigelse regnet fra 1. i måneden etter mottatt oppsigelse.Oppsigelse skal skje på elektronisk endringsskjema på kommunens hjemmeside.

5. Ved oppsigelse etter 1. april må det betales for plassen for resten av barnehageåret. Ved oppsigelse mellom hovedopptak og før oppstart av barnehageåret må det betales for august måned.

6. Ved oppsigelse fra og med 1. mai må det betales for plassen ut august.

  1. Ved oppsigelse fra og med 1. juni må det betales for plassen ut september.

8.  Det betales ordinær foreldrebetaling i oppsigelsestiden.

9. Ved oppsigelse etter 1. april må det betales for barnehageplassen resten av barnehageåret.

10. Ved tildelt plass kan det ikke søkes om reduksjon av oppholdstid i løpet av barnehageåret.

11. Dersom oppsigelser fra barn eller personale gjør at fortsatt drift ikke er mulig, gjelder den samme oppsigelsestiden fra eier til foreldre.

12.  Det samme er tilfelle dersom barnehagen opphører/stenges.

13. Bestemmelsen gjelder for plasser tildelt i hovedopptaket og frem til starten i barnehageåret, etter at foresatte har bekreftet å ha tatt imot tilbud om plass

Barn som fyller 1.år

Barn som er født i september, oktober og november har rett til plass fra den måneden de fyller 1 år, dersom det er søkt innen hovedopptaket 1.mars. Barna kan tilbys plass tidligere (inntil fra starten av barnehageåret) dersom det er kapasitet til det og foresatte ønsker det.

Søsken moderasjon, redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid- vi kjører de samme reglen som de kommunale barnehagene. Se retningslinjene på Birkenes kommunes hjemmeside.

Iverksetting og endring av vedtektene

Endringer av vedtektene foretas etter uttalelse fra samarbeidsutvalget (SU) og gjøres gjeldende fra den dato dette er tatt opp i SU. Endring av vedtektene sendes kommunen til orientering.

 

 Postadresse: Tveideveien 294              Tlf: 91 88 44 90     nettside: kulturbarnehavengrasham.no     org.nr: 977112281               Besøksadresse: Tveideveien 284, 4760 Birkeland              e-post: post@kulturbarnehavengrasham.no