Ulvehola

Velkommen til Ulvehola, i alderen 0 - 3 år

De voksne på avdelingen heter:

 

Kirsti Heia, pedagogisk leder 100% stilling

 

Inger Elisabeth Omdal, barnehagelærer 100% stilling.

 

Tina Høigilt, fagarbeider 100% stilling.

 

Berit S Røsstad, fagarbeidere 100% stilling.

 

 

De yngste barna i barnehagen kalles for «toddlere» - som betyr «den som stabber og går», og brukes gjerne om barna som er 1-2 år gamle. Sentrum for en toddler er kroppen og alt kroppen brukes til. Små barn kommuniserer med kroppslige bevegelser og lyder. De opplever og erfarer gjennom kroppen og ikke først og fremst gjennom tenking og samtaler. De sanser gjennom kroppen og bruker den aktivt i det sosiale fellesskapet som dannes i barnehagen. De voksne skal være deltakende og støttende.

Toddlere er i en alder der en rekke sosiale egenskaper og handlemåter skal testes ut og læres. Derfor bruker vi mye tid på å erfare hverdagsaktiviteter i fellesskap, løse konflikter sammen og lære hensiktsmessig oppførsel i samhandling med andre. Småbarnsalderen eren grunnleggende periode forspråkutviklingen. Toddlerne kommuniserer i stor grad med kroppsspråk og lyder, og det er særdeles viktig for den videre talespråkutviklingen at voksne oppfatter og tolker deres uttrykk, samtidig som barnas opplevelser settes ord på. Vi har også søkelys på samtaler og benevning, sang, rim og regler, språkleker, eventyr, fortellinger og lesing av bøker som bidrar til å stimuler språkutviklingen.

Leken deres er langt på vei og kjennetegnet av hit-og -dit-bevegelser. Frakte leker, gjenstander, samle ting, tumlelek, ulike løperutiner, store bevegelser over store avstander, rop og heiing. I regjeringens hefte «Temahefte om de yngste barna i barnehagen» står det at småbarnskropper beveger seg gjerne som «ringer i vann», med variasjoner og nyanser. Det vil si at barna hermer etter hverandre og skaper felles forståelser gjennom bevegelse. Leken preges også av improvisasjon og sosialt fellesskap – en «alle skal med»-forståelse.

Små barn leker det de ser, og det de erfarer. Gjennom lek bearbeider barna opplevelser, de prøver ut nye erfaringer og i leken er de «et hode høyere enn seg selv» - det vil si at i leken er det ufarlig for barna å teste ut nye ting, og de våger gjerne mer i lek enn de gjør ellers.

På Ulvehola skal barna få rikelig med tid til lek, både ute og inne. På Ulvehola skal vi tilrettelegge for god og variert lek tilpasset barnas alder og interesser. Vi skal hjelpe barna til å forstå lekekodene slik at de enklere kan bli en del av fellesskapet og utvikle vennskap.

 Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling (RP, 2017, s. 30). Videre står det at Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.

Motorisk skal de yngste barna gå fra å lære de store grunnbevegelsene til gradvis å automatisere disse, og bli stødigere og raskere. Finmotorikken starter etter hvert sin utvikling. Stadig gjentakelser og øving om igjen og om igjen bidrar til motorisk finpussing. Vi tar i stor grad i bruk naturen til motorisk stimulering.

De yngste barna er glade i gjentakelser, faste rutiner og kjente barn og voksne. Vi ønsker å være en stabil personalgruppe som tilbyr barna trygge og forutsigbare rammer som barna mestrer.