De voksne på avdelingen heter:
Marianne Storeide, pedagogisk leder i 100% stilling.
Thea Frigstad Aas, barnehagelærer i 100% stilling.
Lene Netland, assistent i 100% stilling.
Carina H Holm, fagarbeider i 60 % stilling.
Marie B Hejlesen, fagarbeider 40 % stilling.
De eldste barna i barnehagen preges av en aktiv lek. Utforskertrangen og grovmotoriske aktiviteter ennå favorittene. Men en begynnende interesse for rollelek har absolutt begynt å melde seg. I denne aldersgruppen har barna behov for god gulvplass til fysisk lek og lekemateriel det er mulig å bygge med, f.eks. store klosser og puter.
Utelek hvor barnet inviteres til å være i fysisk bevegelse og hvor plassen er stor, er viktig.
Denne aldersgruppen barn er også glad i å bli lest for, men mestrer ikke alltid å sitte stille over lengre tid om gangen. Bøker med konkrete illustrasjoner, hvor barnet kan være med å benevne det som skjer på bildene, fenger lett denne aldersgruppen.
Barna har vanligvis en livlig fantasi. De omskaper, dramatiserer og forvandler virkeligheten. Alt er mulig i deres verden. Fantasi og virkelighet går over i hverandre.
I denne perioden er leken preget av at barna skal tilpasse seg det sosiale livet. Enkle "late som om"-leker kan bli til avanserte rolleleker. Gjennom rollelek etterlikner barna de voksnes verdene og prøver ut forskjellige roller i tur og orden. Leken er deres form for arbeid. Den gir verdifull kunnskap om verden. I leken lærer de også noe om samarbeid og maktforhold. Noen tar ledelsen og velger seg roller, andre må nøye seg med de rollene de får utdelt.
Når barna blir eldre, er venner enda viktigere del av livet.
Det gir dem en plass i det større nettverket i samfunnet rundt dem. Vennskapet barna imellom kan være mer flyktig, de kan leke like greit med den ene som den andre, men for noen, og utover i dette året knytter de gjerne sterkere vennskapsbånd med enkelte.
Hos de eldste barna er rolleleken sentral. Barna er tydelig opptatt av det som skjer rundt dem, i familien og nærmiljøet. De er ofte tydelige på at leken bare er lek, og ikke virkelighet. Du kan høre dem si: "nå er jeg liksom…………"
Grensene mellom lek og ikke-lek er tydeligere hos 5-åringen enn 4-åringen.